Tuesday, October 21, 2008

Beri wang bukan kriteria utama sokongan - Ahmad Zahid

KUALA LUMPUR 21 Okt. - Calon Naib Presiden, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yakin perwakilan UMNO cukup rasional dan tidak menjadikan kriteria pemberian wang sebagai syarat utama untuk memberikan undi kepada calon yang bertanding pada pemilihan parti Mac depan.
Katanya, beliau percaya undi yang bakal diberikan kepadanya bukan berdasarkan permintaan untuk memenuhi tuntutan habuan politik tetapi atas rasa keakraban dan setiakawan.

''Undi itu juga berdasarkan bagaimana perwakilan melihat sama ada saya boleh atau tidak dijadikan pohon rendang dan dahan tempat bergantung harap apabila saya diberikan kepercayaan setelah proses pemilihan tamat nanti," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.

Ahmad Zahid diminta mengulas laporan akhbar mengenai kenyataan seorang lagi calon Naib Presiden, Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang mendedahkan ada perwakilan meminta habuan sebagai balasan untuk mencalonkan beliau bagi jawatan yang ditandinginya.

Katanya, apa yang dialami oleh Rais itu mungkin pengalaman peribadinya dan beliau sendiri tidak pernah mengalami keadaan sedemikian.

Kenyataan Ahmad Zahid disokong oleh calon Ahli Majlis Tertinggi (MT), Datuk Shahrir Abdul Samad yang bakal mempertahankan jawatannya pada pemilihan UMNO tahun depan. Shahrir berkata, beliau tidak pernah mengalami keadaan perwakilan meminta habuan atau bayaran dalam mempertahankan jawatan sebagai Ahli MT.

''Saya tidak bertanding jawatan selain mempertahankan Ahli MT jadi saya tidak ada pengalaman ada perwakilan yang meminta bayaran. Nampaknya, saya hidup dengan penuh kebaikan," katanya.

0 comments: