Tuesday, November 25, 2008

Benteras Politik Wang......Sukar


Saya bersetuju dengan pendapat Dato Seri Najib Tun Razak bahawa usaha membanteras politik wang perlu keazaman politik.


2. Soalnya - keazaman politik siapa?


3. Apakah keazaman politik mereka yang ingin dicalonkan dan sudah hulur wang sogokan?


4. Apakah keazaman pemimpin UMNO untuk lihat UMNO bersih daripada politik kotor?


5. Jika pemimpin yang perlu banteras, yang mana satukah pemimpin yang perlu berazam; pemimpin cawangankah, bahagian, Majlis Kerja Tertinggi atau Presiden parti?


6. Saya akui di masa saya jadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri pun sudah ada politik wang.


7. Ia amat ketara semasa saya dan Tun Ghafar Baba dicabar pada tahun 1986.


8. Walaupun saya dapat pencalonan yang terbanyak (70 peratus) tetapi saya menang dengan kelebihan undi hanya 43 sahaja. Jelas perwakilan tidak undi ikut pencalonan oleh Bahagian.


9. Untuk mengelak perwakilan dipengaruhi semasa bersidang maka perlembagaan dipinda supaya 10 undi bonus diberi apabila dicalon oleh Bahagian.


10. Malangnya ada calon yang berjaya mendapat begitu banyak pencalonan sehingga lawannya terpaksa tarik diri.

0 comments: