Thursday, December 4, 2008

BUMI DIPIJAK MILIK ORANG

Dia orang ni dah melampau. Betul-betul melampau. Macam anjing gila. Hari-hari melalak dan menyalak. Semua orang nak digigitnya.

Inilah tabiat segelintir cauvinis Cina mutakhir ini. Melayu dikatakan bangsa pendatang. Bila Melayu bersuara, dituduhnya Melayu bersikap rasis. Bila dia orang pertikaikan Melayu, dia orang tak rasis. Banyak cantik punya muka!

Apa lagi yang dia orang mau? Nak provoke Melayu biar mengamuk? Nak provoke Melayu biar naik angin? Nak apa lagi?

Contoh terbaru adalah mengenai sekolah jenis kebangsaan. Tidak ada satu negara dalam dunia macam Malaysia. Dah ada sekolah kebangsaan, kerajaan izinkan sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil diwujudkan.

Cuba buka mata-mata luas-luas. Cuba pasang telinga lebar-lebar. Di Indonesia tak ada sekolah Cina. Di London tak ada sekolah Cina. Di USA tak ada sekolah Cina. Di Jepun tak ada sekolah Cina. Di Malaysia ada!

Sebab apa? Nak tau sebabnya? Pasal orang Melayu baik hati sangat! Itu pun dia orang tak kenang budi. Bagi betis nak peha. Lepas tu panjat kepala!

Sebab itulah hari ini Mukhriz Mahathir teruk kena bedal. Dia cuma kata hapuskan sekolah jenis kebangsaan. Apa yang dia kata tak salah. Tapi pihak yang rasa pedas menyalak macam anjing gila.

Bukan itu saja. Sekolah wawasan yang diwujudkan oleh kerajaan pun diboikotnya. Kononnya anak Cina tak boleh campur dengan anak-anak keturunan lain. Apa punya alasan ni? Bukankah ini ertinya puak ini anti-perpaduan?

Pak Lah sendiri pun tak tegas. Kena tekan sikit, sekolah Cina yang dah ditutup pun diarah buka balik. Contohnya sekolah di pinggir Seksyen 17 PJ. Sekolah tu dah tutup beberapa tahun lalu. Waktu PRU12 ada masyarakat Cina desak minta sekolah tu dibuka semula. Abdullah pun arah Hishamuddin Hussein buka balik sekolah tu. Awal 2009 ni sekolah tu mula dibuka dan ambil pelajar semula. Apa punya cerita ni?

Jadi, apa nak kita buat? Tengok je? Sakit hati tak? Oh, Melayu sakit hati tak apa? Berapa lama kita boleh macam ni? Selama-lamanya?

Anehnya, bila Orang Cina dan India sakit hati, Pak Lah terus ubati mereka. Contohnya Hindraf. Pertubuhan tu pertubuhan haram. Tapi Abdullah layan juga dia orang. Lepas tu dia orang gigit tangan kerajaan! Padan muka!

Nasiblah kau Melayu. Kalau macam ni terus-menerus, bumi dipijak jadi milik orang juga akhirnya! Mungkinkah ini kenyataannya hari ini!

0 comments: